Een luxe salsa vakantie in Sundance - Bodrum

Ba0166c7a50d96eb270097f3f911e08a XL

Zon, zee, strand, dansfeesten en de luxe van een all-inclusive vijf sterren resort. Via mijn dansschool had ik het genoegen om vorig jaar half april mee te mogen met een fantastische salsareis naar... jawel, Turkije. Met Cubaanse passie en een Portugese dansmentaliteit gingen we met voornamelijk Friezen op reis naar het zonnige paradijs aan de kust van Turgutreis-Bodrum Turkije.

Salsa & Bachata dans vakanties vind je tegenwoordig in La Blanche Resort & Spa in Turgetreis Bodrum.

Een exotische salsa reis naar Turkije

Het was misschien niet mijn eerste keus, een salsareis naar Turkije. Los van het feit dat ik helemaal niet zoveel dans en nog maar een beginner ben, is Turkije niet het land van de Salsa. Aldus de verwachtingen. Niets bleek minder waar. De Turken kunnen prima dansen, zo ook Salsa... of Bachata, Merengue, Kizomba... Het maakt eigenlijk niet zoveel uit. Ze maken van alles een show en laten zichzelf en de dames er prachtig uitzien op de dansvloer.

We hadden een gezellige gevarieerde groep. Hieronder hoofdzakelijk leden van onze eigen dansschool Salsero Mboka, maar gelukkig ook vreemde vissen in de vijver. Zoals uit Amsterdam, Drenthe en Limburg. Van jong tot... ouder. En van vrijgezel tot lang en gelukkig getrouwd. De groep van ruim dertig personen bleek het al snel goed met elkaar te kunnen vinden. Het werd met de dag gezelliger en vrolijker.

De reis naar het vijf sterren Resort Sundance, toepasselijker kon de naam natuurlijk niet, was prima geregeld. Alles verliep soepel en plezierig, met dank aan de fantastische sprankelende reisleidster Hanneke de Boer. Het was bij aankomst op het vliegveld aangenaam warm met 23 graden. De transfer naar het hotel verliep vlot, alhoewel volgens mijn gedachten Bodrum dichter bij Turgutreis (het dorp van onze bestemming) ligt dan de reis duurde. Een maand later kwam ik tot de ontdekking dat het vliegveld helemaal niet in Bodrum ligt maar in Milas, wat onderling nog een half uur rijden is met de bus. Hoe dan ook de reis verliep vlot.

Aangekomen op het net nieuwe super luxueuze hotel Sundance vielen de monden toch even open. De vermoeidheid van de reis was even helemaal vergeten. Dit was werkelijk een paradijsje tussen de nieuwbouw projecten in het nog zanderige landschap waar tot voor kort nog geen gebouw stond. Alles was zo nieuw, modern en schoon. De lounge was ruim en gaf een welkom gevoel. En de bar was voorzien van allerlei exotische drankjes, maar daar kom ik later op terug. Mijn kamer bleek direct de trap op links. Direct boven de bar en uitzicht op het enorme zwembad, welke in de avond en nacht prachtig was verlicht. En ohja, de kamer was een compleet appartement met ruime zitkamer, keukenblok, twee badkamers, twee toiletten, twee enorme klerenkasten en een prachtige slaapkamer met een romantisch rond bed. Eén van de badkamers was en-suite. Hier lagen de handdoeken, badjassen en badslippers klaar voor de spa. Tot verbazing waren alle toiletartikelen voorzien. Ik had geen tandenborstel mee hoeven nemen.

De dagen verliepen heerlijk. Elke ochtend kon je beginnen met Zumba. Daarna een lekker ontbijtbuffet en koffie. Dan even ontspannen in de spa, waar elke dag een stoombad, sauna en binnenzwembad op mij lag te wachten. Vervolgens met een verfrissend drankje klaar maken voor de lunch en de diverse salsa workshops. In de middag was er ruimte voor een exotische cocktail... of twee... misschien drie, mijn favoriet: Adventure, wat toch ook wel toepasselijk bleek! Na enkele drankjes was het nog even heerlijk ontspannen met een professionele massage van één van de dames van de spa. Om vervolgens volledig ontspannen aan te kunnen schuiven aan het zeer uitgebreide dinerbuffet. Na een overheerlijke combinatie van groenten, vlees en aardappeltjes of rijst kan een mens er weer helemaal tegen aan. Klaar voor het salsafeest!

Om ook van de Turkse cultuur te kunnen genieten had de reisleidster twee feesten geregeld in samenwerking met de lokale dansschool Bailar Bodrum. Deze feesten boden ons de gelegenheid om met de Turkse schone dames te mogen dansen. Als ook te gelegenheid het gevoel te krijgen van een amateur, wanneer de Turkse mannen de dames over de dansvloer lieten zwieren. Een show-erige manier van dansen welke in mijn ogen weinig gevoel voor de vrouw over laat, maar desondanks, een bijzonder mooie show om te aanschouwen. De Turken waren toch ook veel moderner dan ik had verwacht. Geen hoofddoekjes of lange rokken hier. Maar strakke topjes en broeken en make-up van oor tot oor.

Voor het landschap en de cultuur hebben we enkele excursies gemaakt. Een dagje shoppen in Bodrum was een heerlijke bezigheid en afwisseling. Zo konden we aan het water in een stijlvol eetcafé lunchen met een drankje en een Turkse tosti om vervolgens onze handelskunsten te kunnen vertonen in de winkeltjes. Als je er even de tijd voor neemt en Turkse thee lekker vindt dan loop je aan het eind van de dag met een mooie tas vol kwaliteitskleding de winkel uit. Als ook ik en ik geniet nog steeds van mijn twee linnen broeken welke ik voor €20,- per stuk heb mogen meenemen naar huis. Om zo, deze zeer geslaagde zon-zee-dans-vakantie, in ons kikkerlandje af en toe na te genieten in mijn zomerse broek en zoete herinnering!